Museologia e Patrimônio, Vol. 1, No 1 (2008)

Itinerários epistemológicos da instituição e constituição da Informação em Arte no campo interdisciplinar da Museologia e da Ciência da Informação

Lena Vania Pinheiro

Resumo


Questões introdutórias sobre Informação em Arte e constituição e instituição da disciplina no cenário da “nova ordem científica”, com as transformações de C&T, a Sociedade da Informação e do Conhecimento e sob o “regime de informação”. Rede conceitual entre disciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade, no território epistemológico da construção da Informação em Arte, no entrecruzamento ou interfaces da Ciência da informação e Museologia e em pesquisas teóricas e empíricas nessa linha. Vislumbres da amplitude do papel dos museus por meio da educação pela arte, especificamente a “educação da sensibilidade” e de recursos de tecnologias de informação e comunicação para o exercício de sua potencialidade educacional e força transformadora, capaz de impulsionar a inclusão social e cultural do indivíduo.

Palavras chave: Informação em Arte. Interdisciplinaridade. Transdisciplinaridade. Ciência da Informação. Museologia. Museus. Educação da sensibilidade.

..........................................................................................

Epistemological institutional roads and development of Information in Art in the
interdisciplinary field of Museology and Information Science


ABSTRACT

Introductory questions about information in Art, encompassing the development and establishment of the discipline in the scenario of the “New Scientific Order”, with the transformations of S&T, the Information and Knowledge Society and under the “information regime”. Conceptual network among disciplinarily, Interdisciplinarity and transdisciplinarity in the epistemological territory of information construction in Art, at the intercrossing or interfaces of Information Science and Museology and in the theoretical and empirical researches in this area. Glimpses on the extent of the role of museums in education through art, specifically the “education of sensibility” and of information and communications’ resources technologies for the exercise of its educational potential and transforming strength, capable of boosting the individual’s social and cultural inclusion.

Key-words: Information in Art. Interdisciplinarity. Transdisciplinarity. Information Science. Museology. Museums. Education through sensibility.

Texto Completo: PDF